Efficiënte remedies tegen klagen.

Klagen vreet energie, zuigt ons leeg en zorgt ervoor dat we ons depressief voelen. Als je pijn voelt en je klaagt erover, wordt die pijn tweemaal erger. Klagen beïnvloedt onze psychische en fysische gezondheid op een negatieve manier.

Read More

Wanneer de coach zelf van de rails raakt … (Kwetsbaar maakt sterk)

Wat ik nu schrijf is niet makkelijk maar ik moest het doen voor mezelf. Ik stel me nu enorm kwetsbaar op maar ik heb geleerd en ondervonden dat kwetsbaarheid net sterk kan zijn. Het heeft me slapeloze nachten bezorgd maar dit neerschrijven is nodig om het een en het ander wat duidelijk te maken.

Nele, de “sterke” coach, was even niet

Read More

10 Tips voor een positieve mindset!

“Door positief te denken kom je al heel ver!” of “Je moet wat positiever denken, dat helpt!”. Makkelijker gezegd dan gedaan, niet? We horen het de laatste tijd meer en meer en het begint soms echt een cliché te worden. Toch is het wetenschappelijk bewezen (en niet in één studie maar in meerdere studies) dat er zeer veel voordelen verbonden zijn aan positief denken.

Read More

Het belang van zelfzorg

Wat we niet hebben, kunnen we niet geven. Een eenvoudige redenering en toch vergeten we dit al te vaak. Niet op elk gebied, maar toch op het belangrijkste. Als je geen geld hebt, kan je geen geld geven. Als je geen voedsel hebt, kan je er geen geven. Dat begrijpen we, niet? Maar als ik je nu zeg: als je geen liefde hebt (voor jezelf), kan je ook geen liefde geven. Als je je niet goed in je vel voelt, kan je er niet zijn voor een ander. Ik heb er al vaak over geschreven maar aangezien herhaling de beste saus is … 😉

Read More

Zeven maatregelen om eindejaarsstress en –depressie te vermijden

Nog dertien keer slapen en het is kerstavond. Voor sommigen de start van betekenisvolle en warme feestdagen, voor anderen een periode van stress en depressie. Met deze tips zorg je er zelf voor dat deze eindejaarsperiode een speciale en plezante periode wordt voor iedereen in je omgeving, inclusief jezelf.

Read More

10 tips om die herfstblues tegen te gaan

Kortere dagen, somber weer, koud, nat, grijs … Na de warme zomer (èn nazomer) is het voor sommigen moeilijker om zich aan te passen aan deze donkere tijd. We voelen ons minder energiek, zijn sneller moe en bovendien is onze motivatie dikwijls ver te zoeken. Kortom, we voelen de herfstblues opkomen. Dit is trouwens niet voor niets de periode waarin de meeste depressies voorkomen. Maar… dit kunnen we tegengaan!

Read More